Skip to content

Jak skutecznie schudnąć? Część I

Blog

 

Zabierałaś się za odchudzanie już wiele razy i efekty były niewielkie, bo szybko się poddawałaś? Wypróbowałaś wszystkie popularne i polecane diety, ale nigdy nie udało Ci się na nich wytrwać albo utrzymać efektów? Pominę kwestie bilansowania posiłków, zasad zdrowego odżywiania i to, że dieta to nie 2-tygodniowa głodówka tylko stopniowa zmiana nawyków, bo w poniższym wpisie chciałabym skupić się na aspektach psychologicznych odchudzania,  m.in. motywacji i powodach podejmowania działań.

Świadomość i samoregulacja – klucz do sukcesu

W dzisiejszych czasach utrzymanie szczupłej sylwetki to nie lada wyzwanie. Co widać zresztą po przerażających statystykach – już ponad 60% Polaków i niemal połowa Polek ma nadwagę lub otyłość. W zeszłym roku Polska znalazła się na 5-tym miejscu w Europie pod względem poziomu otyłości. Mówi się, że żyjemy w środowisku powodującym tycie (ang. obesogenic environment), które po pierwsze nas rozleniwia (jazda samochodem, windy, ruchome schody), a po drugie zewsząd atakuje nas niezdrowymi pokusami żywieniowymi. Na każdym kroku możemy tanio kupić słodycze, słodkie napoje gazowane, burgery czy inne fast-foody, a niestety o zdrową przekąskę nie jest tak łatwo. Do tego producenci niezdrowej żywności dbają o to, żebyśmy byli otoczeni sugestywnymi reklamami, którym ciężko się oprzeć.

W tych okolicznościach sama wiedza na temat zdrowego odżywiania to może być za mało, bo w teorii większość z nas wie, że trzeba jeść warzywa i pić wodę. Często jednak dokonujemy wyborów żywieniowych pod wpływem impulsu albo emocji, więc istotna jest tu świadomość takich mechanizmów i wpływu środowiska oraz zdolność do samoregulacji. Samoregulacja to umiejętność zmiany własnego odczuwania, myślenia, a także reagowania. Wymaga to wysiłku, ale warto włączyć myślenie, a nie bezrefleksyjnie poddawać się zachciankom, bo według psychologów sprawna samoregulacja jest kluczem do życiowego sukcesu (nie tylko w kwestii odchudzania).

Czy pozytywne myślenie wystarczy, aby zrealizować cel?

Powszechnie wspomina się o pozytywnym myśleniu i wizualizacji sukcesu. „Wyobraź sobie, jak będziesz wyglądać i czuć się, gdy uda Ci się osiągnąć swój cel”. Jak najbardziej jestem za pozytywnym nastawieniem, zachęcam do niego przy każdej okazji. Jednak badania są bezlitosne i pokazują, że jest to zbytnie uproszczenie. Otóż samo pozytywne myślenie i oddawanie się marzeniom ani trochę nie przybliży nas do osiągnięcia upragnionego celu. Wręcz przeciwnie – może to utrudnić. Osoby, które chętnie marzą i wyobrażają sobie siebie w idealnej sytuacji w bliżej nieokreślonym czasie – są mniej skuteczne w działaniu! Marzenia poprawiają nam nastrój i pozwalają oderwać się od szarej rzeczywistości. Jednak często same w sobie są zbyt przyjemne, aby je porzucić i podjąć jakiekolwiek kroki, które przybliżą nas do sukcesu.

Zaplanowanie kolejnych działań wiąże się z uświadomieniem sobie przeszkód, które stoją na naszej drodze do celu. Niestety w momencie, gdy myślimy o naszych brakach, o tym, czego jeszcze nie umiemy, jakich nawyków nie mamy, przez ile etapów musimy przebrnąć –  pogarsza się nasz nastrój, zdajemy sobie sprawę z rozbieżności pomiędzy sytuacją obecną, a tą wymarzoną. Dlatego niektóre osoby wolą pozostać w sferze marzeń i dobrego samopoczucia niż zderzyć się z rzeczywistością. A paradoksalnie, to pogorszenie nastroju jest niezbędne do rozpoczęcia działania.  Jeśli faktycznie zależy Ci na osiągnięciu celu np. schudnięciu, to musisz spojrzeć na zadanie realistycznie, ze świadomością wszystkich trudności, które na Ciebie czekają, a nie tylko wyobrażać sobie siebie w wersji – 20 kg w stroju kąpielowym.

Czytaj dalej:

Jak skutecznie schudnąć? Część II

Jak skutecznie schudnąć? Część III

 

Zobacz podobne wpisy

Blog

Wzdęcia, ból brzucha, biegunka? To niekoniecznie wina glutenu

Dieta bezglutenowa jest wciąż na topie. Boli Cię brzuch? Masz wzdęcia, biegunki, zaparcia? A może męczą Cię bóle głowy albo … Continued

Czytaj więcej
Blog

7 mitów na temat insulinooporności, przez które nie możesz schudnąć

Na temat diety w insulinooporności krąży w Internecie wiele mitów. Również w tzw. grupach wsparcia (np. na Facebooku) można spotkać … Continued

Czytaj więcej
Blog

Jak skutecznie schudnąć? Część II

  W pierwszej części (tutaj) pisałam o świadomości i samoregulacji, które pomagają przezwyciężać otaczające nas pokusy, a także o wpływie … Continued

Czytaj więcej